Hoogterecord en varen in laatste dagen Bolivia

4 oktober 2017 - Copacabana, Bolivia

30 september, La Paz
Sinds 10 dagen zijn Daniël en ik weer alleen. Van San Pedro tot Sucre hebben we elke dag en avond reis- en eetmaatjes gehad. Vandaag hebben we het vliegtuig via Cochabamba naar La Paz gepakt. Twee korte vluchten van 40 minuten. Een keer geen lange busrit.

We kwamen rond 12.00u aan in La Paz. Het vliegveld ligt op ruim 4100 meter hoogte, dus dat merkten we wel weer direct. De taxi gepakt naar het centrum dat in de vallei ligt op 3800 meter. Vanaf de bergen in de taxi hadden we een schitterend uitzicht over de stad. We werden naar ons hotel Wild Rover gebracht. Een feesthostel dat we eens wilden proberen.

We waren helaas net te laat voor de Walking Tour, dus Daniël kon zich weer als reisleider onderscheiden! Hierna gegeten en vroeg naar bed. Geen feestje voor ons nog in dit hostel. We wilden fit zijn voor de activiteit van morgen...

1 oktober, La Paz
Harde wind, kou, hoogte en weinig zuurstof. Dat stond vanmorgen voor ons op het programma. We zijn de Chacaltaya gaan beklimmen. Een berg in Bolivia op de rand van de Andes met een hoogte van 5.435 meter.

Om 7:00u met een busje vertrokken richting de berg. Met mijn eerdere hoogteziekte in het achterhoofd, zag ik er stiekem een beetje tegenop. Rond 9:00u aangekomen op 5.200 meter. Het laatste stuk naar de top moesten we hiken. Het was inderdaad koud, er stond veel wind en elke stap voelde alsof mijn schoenen een paar kilo zwaarder waren geworden. Gek genoeg, maar wel heel fijn, had ik geen last van de hoogte of van de kou en had ik heel veel energie om de berg op te komen!

Na zo een driekwartier bovenop de berg Chacaltaya aangekomen. Wat gaaf was dat! Het uitzicht is fantastisch en de prestatie enorm gaaf. Voor Daniël en mij allebei een hoogte-record: 5.435 meter boven zeeniveau.

Hierna volgde de Valle de la Luna van La Paz. Niet te vergelijken met de maanvallei van San Pedro. Rond 15:00u waren we redelijk moe terug in het hostel. Dat hield ons niet tegen om nog meer te klimmen vandaag. Op naar de mooiste Mirador van de stad! Schitterend om de stad vanaf bovenaf te bekijken. Het lopen waren we toen wel zat deze dag. Gelukkig lopen er verschillende kabelbanen door de stad naar verschillende uitzichtpunten. Ook hier maar gebruik van gemaakt. Tijdens de rit naar boven met een lokale inwoner een leuk gesprek gehad in het Spaans. Ja, ook dat gaat na drie weken steeds gemakkelijker!

De dag was ook toen nog niet klaar. Om 19:00u hadden we afgesproken met Sjoerd en Tonke die we hadden ontmoet op onze reis naar de zoutvlakte van Bolivia. Erg gezellig om hun weer te zien! Na het eten dachten we eindelijk de dag af te gaan sluiten... Maar nee! Tijdens een "laatste biertje" in het hostel, werden we ineens gevraagd om aan een quiz mee te doen. Ondanks de al enorm lange dag, gewoon mee gedaan. En hoe!!

De vragen gingen niet super, maar de twee tussenspellen voor extra punten, wisten we te winnen. En dat was knap met een gemiddelde leeftijd van 21 in de kroeg!

Daniël wist namens "ons team" het bierspel te winnen. Al dat oefenen van "flip cup" is niet voor niets geweest!

Bij het limbo dansen verbaasde ik iedereen, inclusief mezelf, door te winnen van 20 deelnemers, waaronder 15 meiden van rond de 20 jaar. Haha! De "oudjes" kunnen het nog!! ;)

2 oktober, Copacabana
Rustig wakker geworden na de leuke avond en de bus gepakt naar Copacabana. Een "collectivo"... Ik ben de bussen in Bolivia inmiddels wel een beetje zat. De hoofdwegen leek de bus wel te vermijden en we schommelden vier uur lang heen en weer over onverharde wegen.

Om 15:30 wel netjes aangekomen in Copacabana. We wilden de boot pakken naar het eiland Isla del Sol. Een eiland op 1,5 uur varen. Maar... We waren te laat voor de laatste boot! Hierdoor zijn we met veel succes gaan onderhandelen (Daniël was weer trots op me!) en hebben we met een privé boot de oversteek gemaakt, waarbij we zelf ook konden varen.

Rond 18.00u kwamen we aan op een strand van het eiland. Niet wetende dat we toen nog 250 meter moesten klimmen van 3.800 naar 4.050 meter... Met een grote backpack op onze rug en een tas in de hand, is dat geen pretje op deze hoogte! Ruim een half uur moeten klimmen voordat we eindelijk bij ons hostel waren. Bovenop de berg hadden we wel een prachtig uitzicht op de ondergaande zon. En onze conditie op deze hoogte wordt ook steeds beter. De vakantie is net een hoogtestage waarna we in Nederland een marathon kunnen gaan lopen! ;)

Sjoerd en Tonke waren ook op het eiland en zijn dan ook samen gaan eten bij het #1 restaurant op TripAdvisor (Las Velas). Een donker huisje met enkel kaarslicht. Een restaurant die we nauwelijks konden vinden, omdat er geen elektriciteit aanwezig was. Ook geen verwarming trouwens. Het restaurant had wel een lekkere forel waar we, al "shit head" spelend, twee uur op moesten wachten.

3 oktober, Isla del Sol
Ook ons hostel had geen verwarming. En met een kier in de deur, werd het 's nachts erg koud! Met moeite in de ochtend onder de dekens vandaan gekomen.

Na het ontbijt gaan hiken over het eiland. Sjoerd en Daniël leiden ons als "Reisleiders 2.0" over het eiland. Uiteindelijk bij een prachtige plek een fruitdrankje gedronken in de zon met uitkijk over de zee en andere eilanden.

Hierna samen met Daniël nog een heuvel beklommen tot 4100 meter en op de terugweg langs ons hostel de zware spullen weer gepakt. Op naar beneden, naar de boten! Bij de boten kwamen we erachter dat er ook ezels waren die de backpacks eerder naar boven hadden kunnen tillen...

De boot, nu wel met anderen, bracht ons terug naar Copacabana. Bovenop het dak een mooi kleurtje gekregen! In Copacabana de (luxe) bus gepakt naar Peru: We zijn weer terug in het land waar het drie weken geleden begon.

Na de grensovergang, de stempels stapelen zich op, een tussenstop van twee uur gehad in Puno. Daar met een tuktuk naar het centrale plein gegaan en gegeten. Hierna de reis vervolgd naar Cuzco.

Nog maar 10 dagen en onze reis zit erop. Maar met de Rainbow Mountains en een vierdaagse jungle trail naar Machu Pichu, staan er nog fantastische activiteiten op het programma!

Check ook Vlog 6 bij Video's voor een beeld bij het verhaal!!

Adios,
Reinder

1. Natascha:
    7 oktober 2017
    Leuk weer het filmpje en verhaal. Ga nog maar genieten van de laatste mooie dagen van jullie reis. De macchu pichu zal wel weer een mooie ervaring worden.