Vier dagen jungle naar Machu Picchu

11 oktober 2017 - Cuzco, Peru

7 oktober, Jungle Trail (Dag 1)
Yes, in vier actieve dagen gaan we op weg naar Machu Picchu!! Fietsen, raften, zip linen en veel lopen over de inca trail, zijn onderdelen van de Jungle Trail naar dit wereldwonder.

Vroeg in de ochtend zijn we, Daniël, Luciana en ik, opgehaald met de bus. We reden vanuit Cuzco naar een hoogte van 4.200 meter. Daar begon onze Jungle Trail op de mountainbike. Met een stoer harnas aan stortten we onszelf naar beneden naar een hoogte van 1.800 meter. Meteen was duidelijk dat wij, Hollanders, ruim sneller waren dan de rest. Met een gemiddelde snelheid van 39,8km/u had ik er een flinke vaart in op de mountainbike. Daniël, die net als ik toch stiekem het gevoel had dat het een wedstrijdje was, kwam op gepaste achterstand als tweede binnen na 47km.

Hierna zijn we doorgereden naar ons eerste hostel, zonder warm water of internet, en omgekleed voor onze tweede activiteit: Raften! Ruim 1,5 uur de Urbamba rivier getrotseerd. De gidsen deden dit op een hele leuke manier, waarbij meerdere malen mensen overboord gingen. Het raften hebben we afgesloten met een sprong van een brug!

Rond 22:30 zijn we, na een spelletje shit head, gaan slapen in Santa Maria. Morgenvroeg wacht weer een sportieve dag...

8 oktober, Jungle Trail (Dag 2)
Oei, de jungle... Dat merkten we wel toen we wakker werden. We zaten onder de muggenbulten! Nadat we veel anti-muggenspray op hebben gedaan, zijn we de jungle ingestapt. Met oranje strepen op ons gezicht, om de jaguars af te schrikken, zijn we 23km gaan lopen. Het grootste gedeelte was bergop waarbij we af en toe over "treden" van een metertje breed langs een diepe afgrond liepen en in een metalen bakje, zonder zekering, hoog over een rivier werden gebracht... Welkom op de Inca Trail in Peru!

Na 20km werd onze inzet beloond met een warm water bron waar we in mochten duiken. Na een uurtje had je de keuze om de laatste 3km naar het hostel in Santa Tereaa lopend af te leggen in het (pikke!) donker of een busje zou pakken. Ik heb er met Luciana als enige van de hele groep voor gekozen om te lopen: de full-experience! Voor mijn gevoel moest ik het hiken afmaken en ben ik met een lichtje op mijn hoofd het duister van de jungle ingestapt... Of dat heel veilig is in een land als Peru, dat durf ik niet te zeggen, maar ik heb het overleefd! Daniël liet afweten en ging met de bus terug. Dat moet heel gezellig zijn geweest, maar telt niet als de full-experience natuurlijk...

In de avond gedanst, geen idee waar we de energie nog vandaan haalden, en op het centrale plein de locals vermaakt met onze dansmoves. Met live-muziek vanaf een podium was er een enorm gezellige sfeer. Uiteindelijk in de ochtend een "selfie" vanaf het podium teruggevonden op mijn telefoon... Daniël moet mij nog even bijpraten wat er allemaal gebeurd is die avond. Het is voor mij niet helemaal helder meer, haha!

9 oktober, Jungle Trail (Dag 3)
De dag begonnen met totaal 1,5 km zip linen. Met een maximale snelheid van 58,9km/u (toch handig zo een TomTom Sports horloge) over het dal van Santa Teresa gegaan. Heel gaaf!! De activiteit afgesloten met een overtocht over een wankele loopbrug.

Hierna zijn we met een busje naar Hydroelectrica gereden. Het beginpunt van de trein naar Aguas Calientes. Wij deden die tocht echt niet met de trein op het spoor, maar lopend langs het spoor... 10km lopen met "Pacha Mama" (Mother Earth) die het ons niet gemakkelijk maakte. Donder en bliksem achter de bergen en met een flinke regenbui, kregen we echt de full-experience richting Machu Picchu!!

Aguas Calientes is duidelijk een plek dat gebouwd is voor toeristen. Alleen maar restaurantjes en winkeltjes. 's Avonds in de stad gegeten en nog even kort een drankje gedaan, maar wel vroeg gaan slapen. De wekker gaat namelijk om 3:30u voor de laatste klim naar een van de zeven wereldwonderen...

10 oktober, Machu Picchu
De wekker ging vroeg, maar we waren vrij snel klaarwakker. Enthousiast dat we zijn om de laatste 2,5km af te leggen. Niet wetende dat dit een enorm klim is van ruim 1.800 ongelijke treden... Daar zag ik een mooie uitdaging in! Het kostte me 33 minuten om boven te komen bij de ingang van Machu Picchu. Een prestatie van formaat bleek. Slechts een iemand was sneller dan ik... Wel een man van 53 trouwens. Daniël deed er, hij zei achteraf graag als helper bij de achterblijvers te blijven (hmm), een uur over.

Om 6:00u gingen de poorten open. Doordat ik zo vroeg boven was, kon ik als een van de eerste naar binnen. Direct weer stevig doorgeklommen naar het uitzichtpunt..... Wauw!! Het was helder weer, de zon was nog niet over de bergen en ik stond daar in mijn eentje. Nog geen andere toeristen die het uitzicht of de stilte konden verstoren. Wat een geweldig gevoel had ik daar toen de zonnestralen Machu Picchu raakten en de schaduw van de oude stenen zich verplaatste. Woorden of foto's kunnen het niet omschrijven...

Nadat we een rondleiding hadden gekregen door deze oude Inca stad, zijn we verder doorgeklommen naar Puerta del Sol. Daar vandaan de diepte van de vallei ingekeken met in de verte ook Machu Picchu. Opnieuw een hele mooie plek.

Vanaf daar moesten we om 11 uur terug naar Hydroelectrica, de plek waar we gisteren zijn gestart. 12km afdalen langs het spoor en rond 15:30u eindelijk, problemen met de bussen, terug naar Cuzco gereden. Wat een geweldige vier dagen waren dit!!

Ondanks de vermoeidheid hebben we in de avond nog even gedanst in Cuzco en zijn we rond 2 uur gaan slapen. Met nog maar een paar dagen, naderen we nu helaas echt het einde van onze reis.

Het is inmiddels onze een-na-laatste avond... Zonde!! Maar wat hebben we veel gezien, gedaan en meegemaakt. Er volgt hierna nog een blog. Een blog over de laatste avond in Zuid-Amerika en de reis terug naar Utrecht. Daarna zitten de vier weken, met alle fantastische ervaringen, er helaas echt op...

De laatste vlog van onze reis (Vlog 7) staat onder "Video's". Daarin de reis van Cuzco naar Machu Picchu. Veel kijkplezier!

Adios,
Reinder